wróć do listy aktualności
data.title
3/29/2022 Porady

Dieta wysokobiałkowa – zasady, działanie, przykładowy jadłospis

Dieta wysokobiałkowa wydaje się być dietą idealną dla osób aktywnych, chcących budować masę mięśniową. Jaki jest jej wpływ na zdrowie? Kto powinien stosować dietę białkową, a kto nie? Dietetyk Body Chief wyjaśnia co jeść na diecie wysokobiałkowej, jakie sa jej zalety i wady oraz przedstawia przykładowy jadłospis.

Z artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega dieta wysokobiałkowa?
  • Dieta wysokobiałkowa - dla kogo?
  • Co jeść na diecie wysokobiałkowej?
  • Zalety diety wysokobiałkowej
  • Wady diety wysokobiałkowej
  • Negatywne skutki diety wysokobiałkowej
  • Przykładowy jadłospis diety wysokobiałkowej

Przeczytaj również: Jak zdrowo przytyć? Dieta wysokokaloryczna na niedowagę.

Na czym polega dieta wysokobiałkowa?

Dieta wysokobiałkowa, zwana inaczej dietą proteinową, dietą Dukana czy Atkinsa polega na komponowaniu potraw tak, aby białko było składnikiem dominującym i stanowiło nawet do 40% energii z diety. Do głównych założeń należy także regularne spożywanie 4-5 posiłków każdego dnia oraz ograniczenie udziału węglowodanów i tłuszczy.

Dieta wysokobiałkowa - dla kogo?

Zastanawiasz się, dla kogo dobra jest dieta wysokobiałkowa? Zanim zdecydujesz się na zastosowanie tego rodzaju diety, musisz zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • - Jak wygląda Twój aktualny stan zdrowia?
  • - Czy chorujesz przewlekle?
  • - Czy zaobserwowałeś niepokojące zmiany dotyczące kondycji skóry, włosów lub paznokci?
  • - Czy masz zwiększone zapotrzebowanie na białko?
  • - Czy wykonujesz regularną aktywność fizyczną?

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą określić czy dieta białkowa będzie bezpieczna dla Twojego organizmu. Z pewnością dieta wysokobiałkowa będzie dobrym wyborem dla osób aktywnych fizycznie, uprawiających sporty sylwetkowe czy dla osób chcących budować masę mięśniową.

Kto nie powinien stosować diety wysokobiałkowej?

Dieta wysokobiałkowa nie powinna być stosowana przez:

  • - dzieci i młodzież,
  • - kobiety w ciąży i w okresie laktacji,
  • - osoby chorujące przewlekle, w szczególności pod względem chorób autoimmunologicznych, dny moczanowej, schorzeń nerek, wątroby, pęcherzyka żółciowego, nieprawidłowości pracy jelit i układu sercowo-naczyniowego,
  • - osoby zmagającym się z zaburzeniami równowagi kwasowo-zasadowej,
  • - chorych w okresie rekonwalescencji,
  • - seniorów.

Co jeść na diecie wysokobiałkowej

Założenia diety wysokobiałkowej dotyczą komponowania posiłków w taki sposób, aby ich podstawą były produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego i/lub roślinnego. Oto, co powinno się jeść na diecie wysokobiałkowej:

  • - jaja,
  • - nabiał tj. mleko i produkty mleczne, jogurty, maślanki, kefiry i sery,
  • - ryby,
  • - owoce morza,
  • - mięso,
  • - rośliny strączkowe,
  • - produkty sojowe.

Dopuszczalne jest również włączenie do diety odżywek białkowych.

Zalety diety wysokobiałkowej

Każdy model żywienia posiada swoje zalety i wady - nie inaczej jest w przypadku diety wysokobiałkowej. Białka to podstawowe struktury budulcowe, które są niezbędne do rozwoju organizmu. W związku z powyższym do najważniejszych zalet diety wysokobiałkowej należy dostępność tego makroskładnika w różnej postaci, zarówno zwierzęcej jak i roślinnej. Warto również podkreślić, że spożycie protein jest bezpośrednio związane ze zwiększonym uczuciem sytości, dzięki czemu stosując dietę białkową możemy ograniczyć konsumpcje innych produktów. Prawdopodobnym efektem ubocznym będzie ograniczenie ogólnej ilości spożywanych kcal, co przyczyni się do spadku masy ciała. Podsumowując, do szczególnych zalet diety wysokobiałkowej należą:

  • - łatwa dostępność produktów bogatych w białko,
  • - zwiększone uczucie sytości po posiłkach,
  • - ograniczenie konsumpcji innych produktów,
  • - szybszy przyrost masy mięśniowej,
  • - szybsza regeneracja tkanek.

Wady diety wysokobiałkowej

Była mowa o zaletach, jak jest więc w przypadku wad? Do wad diety wysokobiałkowej należą:

  • - względnie ograniczony asortyment diety,
  • - zmniejszona podaż witamin i składników mineralnych,
  • - obniżenie zawartości błonnika pokarmowego.

Negatywne skutki diety wysokobiałkowej

Długotrwałe stosowanie diety białkowej przyczynia się do występowania negatywnych skutków zdrowotnych. Jednym z najczęściej zauważanych objawów jest obniżone pH organizmu, które powoduje zakwaszenie organizmu. Wynika ono głównie z niewystarczającej ilości spożycia węglowodanów. Ich długoterminowe ograniczenie może przyczyniać się do występowanie zaparć. Dodatkowo osoby stosujące dietę wysokobiałkową są narażone na możliwość odczuwania chronicznego zmęczenia oraz mogą mieć trudności z koncentracją. Spowodowane jest to niedostateczną ilością glukozy we krwi, która wpływa na sprawność umysłową oraz pracę mózgu.

Nie sposób również nie wymienić negatywnych skutków wpływających na pracę nerek, wątroby i woreczka żółciowego. Kumulujące się w organizmie toksyczne produkty przemiany materii, wynikające ze zwiększonej podaży białka mogą nawet uszkodzić nerki prowadząc do ich niewydolności. Warto również wspomnieć, że dieta wysokobiałkowa nie poprawi kondycji naszych stawów, mięśni i kości, ponieważ podczas jej stosowania zostaje zaburzona równowaga kwasowo – zasadowa organizmu.

Dieta wysokobiałkowa - przykładowy jadłospis

Chcesz przygotować dietę wysokobiałkową samemu? Nic trudnego! Specjalnie dla Ciebie, przygotowaliśmy przykładowy jadłospis diety o podwyższonej podaży białka:

Śniadanie

Jogurt wysokobiałkowy z otrębami owsianymi i mango

II Śniadanie

Koktajl proteinowy jagodowy

Obiad

Grillowane polędwiczki z indyka z sałatką tabbouleh posypaną sezamem

Podwieczorek

Twarogowe rafaello

Kolacja

Omlet z warzywami, szynką drobiową i wysokobiałkowym pieczywem

Jeśli masz dodatkowe pytania zachęcamy do kontaktu z dietetykiem Body Chief pod numerem telefonu +48 607 414 441 lub adresem e-mail [email protected].

Podobne artykuły:

Dieta kopenhaska – zasady i jej wpływ na organizm

Dieta SIRT – Na czym polega dieta sirtuinowa?

Dieta DASH – czym jest, jakie są jej zasady oraz przykładowy jadłospis

Dieta na stres – co jeść aby zmniejszyć nerwy?

Dieta odchudzająca - jak i od czego zacząć odchudzanie?