wróć do listy aktualności
data.title
7/5/2021 Porady

Pieczywo na diecie odchudzającej - jakie wybrać?

Pieczywo na diecie odchudzającej wciąż budzi sporo kontrowersji. Wiele osób nie wyobraża sobie rezygnacji z pieczywa i chcąc zredukować masę ciała zadaje sobie pytanie jaki chleb jeść na diecie. Mnogość komunikatów może być przytłaczająca i powodować frustrację. Często też brakuje nam pomysłów czym w łatwy i szybki sposób zastąpić standardową kanapkę. Jeśli chcesz rozwiać wątpliwości i dowiedzieć się jaki chleb wybrać oraz jaki jest najzdrowszy – przeczytaj poniższy artykuł.

Wybór pieczywa - jaki chleb wybrać

Pieczywo, ze względu na swój skład chemiczny stanowi produkt spożywczy o wysokiej wartości energetycznej, ale też odżywczej. Wartość pieczywa ocenia się poprzez zawartość takich składników jak: białko, węglowodany, tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Aby zostać świadomym konsumentem i wybierać pieczywo zgodne z naszymi oczekiwaniami, warto zapoznać się z kilkoma przydatnymi informacjami:

Chleb pieczony na zakwasie czy z dodatkiem drożdży?

Są to dwie najczęściej stosowane metody wyrabiania pieczywa. Chleb przygotowywany na zakwasie wykorzystuje wcześniej przygotowaną mieszankę wody z mąką, która została poddana fermentacji. Zazwyczaj do tego typu wypieków wykorzystuje się mąkę żytnią, a powstałe pieczywo jest bardziej zbite. W procesie fermentacji powstają bakterie kwasu mlekowego, które mają dobroczynny wpływ na procesy zachodzące w naszych jelitach. W przypadku pieczywa z dodatkiem drożdży, korzysta się z mąk pszennych lub miesza się mąkę pszenną z mąkami pełnoziarnistymi. Dzięki obecności drożdży pieczywo to jest bogate w witaminy z grupy B, a także składniki mineralne takie jak: fosfor, potas, żelazo czy cynk.

Pieczywo jasne czy ciemne?

Chleby jasne z założenia wypiekane są z oczyszczonej mąki – dzięki czemu są delikatniejsze. Pieczywo ciemniejsze jest skutkiem wykorzystania do wypieku mąki jednokrotnie zmielonej czyli razowej, dzięki temu zawiera ona otręby oraz więcej składników pokarmowych. Podział na pieczywo jasne i ciemne jest powszechnie znany, ale wybór nie zawsze może być taki prosty. Przekonanie, że ciemne pieczywo jest zdrowsze od jasnego jest na tyle silne, że nie czytając składu produktu sięgamy po pieczywo o ciemniejszym kolorze. Może to być mylące, ponieważ niektórzy producenci barwią pieczywo jasne za pomocą np. karmelu.

Chleb razowy a żytni?

Rodzaje chleba możemy podzielić ze względu na rodzaj użytej mąki. Wyróżniamy:

- chleby pszenne, do których produkcji wykorzystuje się mąkę pszenną. Pieczywo jest lekkostrawne, smaczne i miękkie – przez co zawiera znacznie mniej błonnika pokarmowego i syci na krócej.

- chleby żytnie, są produkowane z mąki żytniej i są bogatsze w błonnik pokarmowy oraz składniki mineralne – dzięki czemu sycą na dłużej. W piekarniach można spotkać się z pieczywem mieszanym, które wykorzystuje mieszankę mąki pszennej z żytnią.

- chleb razowy, do którego produkcji wykorzystano mąkę tylko raz zmieloną, co powoduje, że zawiera więcej składników odżywczych. Może być przygotowany zarówno z mąki żytniej jak i pszennej.

Typ mąki

Podane na opakowaniach typy mąki oznaczają zawartość substancji mineralnych czyli tak zwanego popiołu w mące. Badaną mąkę poddaje się spaleniu, a pozostałe substancje mineralne tworzą popiół. Zatem typ mąki to pozostałość popiołu w procentach, pomnożoną przez 1000. Dla przykładu typ mąki 450 ma 0,45% pozostałości, a typ 1850 ma 1,85%. Im wyższa wartość, tym mąka jest bogatsza w składniki mineralne. Możemy spotkać się jeszcze z określeniem mąki pełnoziarnistej i oczyszczonej. Różnią się one wykorzystaniem ziarna do produkcji. Mąki oczyszczone wykorzystują tylko bielmo czyli środkową część, a w pełnoziarnistych całe ziarno.

Dodatki do pieczywa

Wybierając pieczywo dobrze jest zapoznać się z etykietą produktu. Należy zwrócić uwagę nie tylko na rodzaj i typ mąki, a także na inne składniki. Pieczywo bez zbędnych polepszaczy powinno składać się z mąki, soli, wody, zakwasu lub drożdży oraz ewentualnych dodatków w postaci ziaren. Chleby wysokoprzetworzone, których należy unikać będą miały w swoim składzie olej, słód, cukier, karmel, stabilizatory, skrobię ziemniaczaną czy syrop glukozowy, które z punktu konsumenckiego są zbędne.

Zatem jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wybór pieczywa zależny jest od naszego stanu zdrowia. Należy również zwracać uwagę na skład produktu i wybierać ten, który ma możliwie jak najmniej składników. Dla osób bez przeciwskazań medycznych zalecane jest pieczywo żytnie na zakwasie lub razowe, które dostarczy do diety błonnik pokarmowy oraz witaminy z grupy B i składniki mineralne. Taki typ pieczywa znajduje się w większości naszych diet pudełkowych: STANDARD, VEGE, VEGE+FISH, SPORT, FIT MAMMY, LACTOSE FREE oraz LOW IG.

Z kolei pieczywo pszenne, które polecane jest w specyficznych stanach organizmu pojawia się w diecie SOFT i JUNIOR. Osobny rodzaj stanowią pieczywa specjalne dedykowane konkretnym typom diet. W naszej ofercie w dietach GLUTEN FREE i LACTOSE&GLUTEN FREE występuje pieczywo bezglutenowe, które przygotowywane jest według naszej receptury przez zaprzyjaźnioną piekarnię. Dodatkowo w wariancie LESS CARB występuje pieczywo białkowe, które wpływa na zwiększenie podaży białka w diecie.

Pieczywo na diecie odchudzającej - czy chleb tuczy?

Chleb, który tuczy to jeden z częściej powtarzanych dietetycznych mitów. Należy pamiętać, że nie tyjmy od konkretnych produktów, a od wyższej podaży kalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie energetyczne. Pieczywo pełni istotną rolę w codziennym jadłospisie i wcale nie trzeba go wykluczać, aby schudnąć. Nie istnieje chleb dietetyczny, jednak w diecie osób chcących się odchudzać powinien pojawiać się chleb razowy. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego zapewnia dłuższe uczucie sytości, a także pomaga zredukować nadmierny poziom frakcji cholesterolu LDL w organizmie. Chleby razowe są bogatsze w składniki mineralne i witaminy w porównaniu do chlebów pszennych jasnych. Uwzględnienie pieczywa żytniego w jadłospisie osób, którym zależy na zmniejszeniu masy ciała niesie wiele korzyści związanych ze składnikami dostarczonymi wraz z nim do organizmu.

Jaki chleb ma najmniej kalorii?

Chleby pszenne jasne mają wyższą kaloryczność oraz mniejszą zawartość błonnika pokarmowego, dodatkowo przez to, że są lekkie pojawia się chęć na zjedzenie większej porcji. W przypadku chlebów z mąki razowej, w których obecny jest błonnik szybciej pojawia się sytość.

W przeliczeniu na 100g produktu:

- Chleb pszenny - 257 kcal

- Chleb żytni – 225 kcal

- Chleb graham – 221 kcal

Proces odchudzania może okazać się trudny, ponieważ musimy dostarczyć organizmowi mniej energii niż spalamy, czyli wytworzyć tak zwany deficyt kaloryczny. Połączenie regularnej aktywności fizycznej ze zmianą diety przyniesie najlepsze rezultaty. Aby obliczyć optymalne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne możesz skontaktować się z naszymi dietetykami, którzy doradzą w kwest dobru diety oraz kaloryczności.

Zamienniki pieczywa - co zamiast chleba?

Co jeść zamiast chleba żeby schudnąć? Pamiętajmy, że chleb jest pożywnym elementem diety i można sukcesywnie chudnąć nie rezygnując z niego. Jednak jeśli chcemy urozmaicić naszą dietę możemy spróbować tych alternatyw dla chleba:

1. Chleby na bazie warzyw – Według obecnych zaleceń IŻŻ powinniśmy spożywać minimum 400g warzyw i owoców dziennie. Chlebki na bazie warzyw są świetną odpowiedzą na to zalecenie.

2. Jajka - Jajecznica, a może frittata? Posiłki na bazie jajek dostarczają białka oraz zapewniają sytość po posiłku.

3. Jogurt z dodatkami – Jogurty są źródłem wapnia, a także zawierają żywe kultury bakterii jogurtowych, które mają pozytywny wpływ na jelita.

4. Naleśniki pełnoziarniste – Mąki pełnoziarniste zawierają składniki mineralne, które wpływają na zwiększenie wartości odżywczej posiłku.

5. Owsianka – Dzięki zawartości płatków owsianych taki posiłek bogaty jest w błonnik pokarmowy. Z dodatkiem owoców i orzechów stanowi pożywne śniadanie.