wróć do listy aktualności
data.title
11/14/2022 Porady

Dieta karniwora – zasady, efekty, co jeść

Czy jedząc tylko mięso można być zdrowym? Jaki wpływ na masę ciała ma dieta mięsna? Przeczytaj artykuł dietetyka Body Chief na temat diety karniwora. 

  • Z artykułu dowiesz się:
  • Dieta karniwora - na czym polega?
  • Zasady diety mięsnej
  • Czy dieta karniwora jest zdrowa?
  • Wady diety karniwora
  • Zalety diety karniwora
  • Efekty diety karniwora
  • Co jeść na diecie mięsnej?

Przeczytaj również: Dieta ketogeniczna - zasady, co jeść, jak zacząć?

Dieta karniwora - na czym polega?

Dieta karniwora, nazywana również dietą mięsną, to model żywienia będący bardziej restrykcyjną wersją diety ketogenicznej. Z jadłospisu diety karniwora całkowicie zostały wyeliminowane źródła węglowodanów. Podstawę diety stanowi mięso, które dostarcza głównie białka oraz tłuszczy. Dieta karniwora zyskała na popularności wraz z wydaniem książki „The Carnivore Diet”, której autorem jest dr Shawn Baker- amerykański chirurg i ortopeda.

Zasady diety karniwora

Kluczową zasadą diety karniwora jest spożywanie sporych ilości mięsa oraz produktów z niego pochodzących. Stanowi to podstawę posiłków, a dla ich urozmaicenia dozwolone jest spożywanie ryb, jaj oraz sporadycznie nabiału. Należy całkowicie wykluczyć produkty zawierające węglowodany, nawet w niewielkich ilościach (owoce, warzywa).

Do produktów zalecanych w diecie karniwora należą:

  • - mięso i ryby w każdej postaci,
  • - jaja,
  • - tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (np. masło, smalec),
  • - woda,
  • - nabiał w ograniczonej ilości.

Z kolei eliminacji podlegają:

  • - warzywa i owoce,
  • - produkty zbożowe,
  • - orzechy, nasiona, pestki,
  • - nasiona roślin strączkowych,
  • - tłuszcze roślinne,
  • - napoje będące źródłem węglowodanów (np. soki).

Czy dieta karniwora jest zdrowa?

Dietę karniwora zdecydowanie można określić jako niezdrową ze względu na wiele eliminacji produktowych oraz spożywanie nadmiernej ilości mięsa, a co za tym idzie - tłuszczu. Osoby, które chciałby rozpocząć taki sposób żywienia powinny skonsultować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby wykluczyć możliwość występowania przeciwwskazań do zastosowania diety mięsnej.

Wady diety karniwora

Zdecydowanie warto podkreślić, że dieta karniwora jest modelem o wielu wadach, która oprócz czasowych dolegliwości w trakcie stosowania, może wywołać długoterminowe skutki uboczne dla zdrowia.

Przede wszystkich należy podkreślić, że jest to dieta mocno eliminacyjna, co wpływa na obniżenie wartości odżywczej posiłków. W wyniku wykluczenia warzyw, owoców i produktów zbożowych dochodzi do niedostatecznej podaży witamin i składników mineralnych, co zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów składników odżywczych. Dodatkowo niskie spożycie błonnika pokarmowego może wpływać na zaburzenie mikroflory jelitowej oraz pojawienie się biegunek lub zaparć. Większe spożycie mięsa i przetworów mięsnych stanowi zagrożenie dla organizmu, szczególnie dla układu sercowo-naczyniowego. Wpływa na zaburzenia profilu lipidowego, co w konsekwencji zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy lub udaru. Ze względu na wysoką podaż tłuszczy jest to dieta, która znacznie obciąża układ pokarmowy, głównie wątrobę. Z kolei wysoka zawartość białka wpływa negatywnie na pracę nerek. Ten model żywienia zdecydowanie nie jest polecany osobom, u których występują choroby przewlekłe takie, jak dna moczanowa, nadciśnienie tętnicze czy choroby wątroby.

Zalety diety karniwora

Główną zaletą diety karniwora wskazywaną przez jej zwolenników jest szybka utrata masy ciała, głównie tkanki tłuszczowej oraz dłuższe odczuwanie sytości po posiłkach. Wynika to z faktu, że trawienie białek oraz tłuszczy trwa dłużej niż węglowodanów, co w konsekwencji wydłuża czas pasażu jelitowego pokarmu. Efekt redukcyjny również wynikać może z szybszego odczuwania sytości przy spożywaniu posiłków, ale także z monotonii jaka pojawia się w daniach. Z czasem zmniejsza się ochota na spożywanie codziennie tych samych produktów. Pozostałe zalety wskazywane na stronach internetowych nie są poparte dowodami.

Efekty diety karniwora

Jako efekt diety wyróżnić można wspomnianą wcześniej szybką redukcję masy ciała. Patrząc jednak na brak badań potwierdzających zależność między stosowaniem diety karniwora a tempem redukcji masy ciała oraz ilość wad i możliwych negatywnych skutków stosowania tego modelu żywieniowego, warto przemyśleć jej zastosowanie.

Co jeść na diecie mięsnej?

Jako, że głównym składnikiem diety karniwora jest mięso, powinno ono występować w większości posiłków. Warto uzupełnić jadłospis w ryby oraz jajka, które urozmaicą codzienne menu i dostarczą innych składników odżywczych niż te występujące w mięsie.

Przykładowy jadłospis w diecie karniwora

Śniadanie: Jajecznica z boczkiem

II śniadanie: Kabanosy

Obiad: Pieczony stek wołowy

Kolacja: Pasta z wędzonej makreli