wróć do listy aktualności
data.title
2/14/2024 Porady

Japońska dieta wodna - efekty, zasady i jadłospis

Woda odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia. Wielu z nas zdaje sobie sprawę z konieczności regularnego picia wody, ale czy znamy właściwy sposób nawadniania organizmu? Jednym z ciekawszych podejść jest Japońska Dieta Wodna, która nie tylko skupia się na ilości spożywanej wody, ale także na jakości i sposobie jej spożywania. W tym artykule przeanalizujemy między innymi zasady tej diety oraz jej potencjalne korzyści zdrowotne.

  • Spis treści:
  • Czym jest Japońska Dieta Wodna?
  • Na czym polega Dieta Japońska wodna – zasady rytuału picia wody.
  • 3 najważniejsze zasady JDW
  • Jaką wodę pić?
  • Co daje regularne picie wody? Jakie są efekty odpowiedniego nawodnienia?
  • Objawy niedoboru wody?
  • Czy dieta wodna odchudza?
  • Co jeść na japońskiej diecie wodnej?
  • Co robić, aby pamiętać o odpowiednim nawodnieniu? 5 sekretów, które pomogą Ci zadbać o regularne picie wody
  • Dieta wodna jadłospis

Przeczytaj również: Jak prawidłowo nawodnić organizm? Ile wody pić? Wskazówki

Czym jest Japońska Dieta Wodna?

Japońska Dieta Wodna (JDW) nie ma konkretnego pomysłodawcy. Pod tą nazwą kryje się zbiór rytuałów i zasad dotyczących pór picia wody, ilości wypijanych napojów oraz jakości spożywanych posiłków. Jest ona w zasadzie zbiorem rekomendacji dotyczących sposobu nawadniania organizmu i odżywiania. Twórcy tej diety skupiają się na korzystnym wpływie wody na funkcjonowanie organizmu. Nie polega ona, jak błędnie można myśleć, na piciu samej wody bez jedzenia.

Dieta wodna wymusza na nas świadome i zaplanowane picie wody. Metoda ta ma wspomóc wyrobienie sobie dobrych nawyków, które prowadzić będą nas do właściwego nawodnienia organizmu. JDW ma skutkować szybką utratą nadmiernej masy ciała, a także sprawić, że organizm zostanie oczyszczony z toksyn. Dieta na wodzie ma na celu poprawienie kondycji i samopoczucia. Wpływa również pozytywnie na wygląd skóry i sylwetki. Według filozofów, stosując dietę wodną zapewniasz organizmowi wsparcie w leczeniu wielu chorób.

Główne założenie japońskiej diety wodnej to zapewnienie odpowiedniego nawodnienia organizmu, które jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania.

Na czym polega Dieta Japońska wodna – zasady rytuału picia wody

  • JDW opiera się na kilku prostych zasadach:
  • 1. Zaczynaj picie wody już od samego rana. Wypij 2-3 szklanki (około 650 ml) wody na czczo - po przebudzeniu. Następnie odczekaj 45 minut przed zjedzeniem śniadania. Zacznij od mniejszych porcji, dopiero później wprowadzaj coraz większe.
  • 2. Ogranicz długość spożywania posiłków. Nie spożywaj posiłków dłużej niż 15 minut.
  • 3. Rób przynajmniej 2-godzinne przerwy między spożywanymi posiłkami. Nie spożywaj przekąsek i napojów przynajmniej 2h po zjedzonym posiłku.
  • 4. Około 20 minut przed posiłkiem ogranicz spożycie wody.
  • 5. Wypijaj 2-3 litry wody każdego dnia.
  • 6. Pij tylko wodę o temperaturze pokojowej. Zimna woda zdaniem japońskich zwolenników Diety Wodnej jest szkodliwa, ponieważ może zaburzać proces trawienia w przewodzie pokarmowym.
  • 7. Zrezygnuj z soków, a także różnego rodzaju napojów słodzonych.
  • 8. Na około 30 minut przed snem wypij szklankę wody.
  • 9. Przede wszystkim pamiętaj o zdrowej i zbilansowanej diecie, bazującej na świeżych produktach. Dieta powinna zawierać produkty niskoprzetworzone: warzywa, owoce, gruboziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy, jaja, nasiona, pestki, chude mleko, jogurty, ryby, mięso i jaja.

3 najważniejsze zasady JDW:

  • 1. Woda po przebudzeniu.
  • 2. Woda między posiłkami.
  • 3. Woda przed snem.

Jaką wodę pić?

W przypadku Japońskiej Diety Wodnej powinno wybierać się wodę jako główne źródło płynów w ciągu dnia. Należy zwrócić uwagę na mineralizację takiej wody i wybrać taką, która najbardziej będzie odpowiadała naszym preferencjom. To czy jest gazowana czy nie, nie ma wielkiego znaczenia. Zaleca się natomiast zrezygnować z picia soków, słodkich napojów oraz napojów energetyzujących. Nie należą one do zdrowej żywności, a wręcz przeciwnie – powodują one wprowadzenie do organizmu sporych ilości cukru i szkodliwych dla zdrowia substancji.

Co daje regularne picie wody? Jakie są efekty odpowiedniego nawodnienia?

  • Odpowiednia ilość wody w organizmie ma dobry wpływ na naszą skórę. Odwodniona nie jest jędrna, staje się szara, ziemista, a także łatwo się przesusza. Prawidłowe nawodnienie organizmu szybko niweluje te objawy.
  • Sprzyja prawidłowej perystaltyce przewodu pokarmowego. Reguluje działanie pasażu jelitowego szczególnie w przypadku zaprać czy zespołu jelita drażliwego.
  • Reguluje pracę nerek, odpowiednie nawodnienie umożliwia usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii. W przypadku kamicy nerkowej zapobiega nadmiernej krystalizacji kamieni nerkowych.
  • Pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę ciała i tworzy środowisko do zachodzenia wielu reakcji w organizmie, odpowiednie nawodnienie umożliwia także prawidłowy transport rozpuszczonych w niej składników w organizmie.
  • Pełni funkcję ochronną dla mózgu, gałki ocznej, płodu, rdzenia kręgowego.
  • Utrzymanie dobrego nawodnienie może zapobiec lub chociaż spowolnić zmiany w sercu, które prowadzą do jego niewydolności. Jednym z mierników stanu nawodnienia jest ilość sodu w surowicy. Stężenie sodu wzrasta, kiedy jesteśmy odwodnieni, a jego wzrost przyczynia się do niewydolności serca.

Objawy niedoboru wody?

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia średnie dzienne zapotrzebowanie na wodę dla mężczyzn wynosi 2,5 litra, a dla kobiet – 2,0 litry. Ilość wody, którą powinieneś spożywać możesz obliczyć w naszym kalkulatorze.

Kolor moczu może nam wskazać, czy nasze nawodnienie jest odpowiednie. Kiedy organizm jest odpowiednio nawodniony, mocz powinien przyjmować jasno-słomkowy kolor. Gdy jego kolor się zmienia na ciemniejszy oznacza to, że organizm otrzymuje zbyt mało płynów. Odwodnienie powoduje nadmierną suchość skóry – zmniejsza się jej elastyczność, a błony śluzowe przesuszone. Do innych skutków odwodnienia należą: obrzęki (jako mechanizm chroniący przed nadmierną utratą wody), problemy trawienne czy zaparcia. Odwodnienie wpływa także na gorsze funkcjonowanie układu nerwowego i krążenia, co objawia się pogorszoną koncentracją, bólem głowy, opóźnionym reagowaniem na bodźce. Organizm produkuje też mniej potu, przez co termoregulacja może być zaburzona.

Nawet niewielkie niedobory płynów ok. 2% mogą wpłynąć negatywnie na organizm. Odwodnienie powoduje rozdrażnienie, zmęczenie czy gorsze samopoczucie. Utrata wody o 20% może doprowadzić do śmierci, dlatego tak ważne jest zadbanie o odpowiednie nawodnienie.

Czy dieta wodna odchudza?

JDW nie jest dietą odchudzającą. Jej celem jest odpowiednia podaż wody w ciągu dnia, a nie ograniczenie spożycia pokarmów. Odpowiednia ilość przyjętych płynów każdego dnia może ułatwić i wspomóc proces odchudzania. Zastąpienie wodą wszystkich słodkich napojów znajdujących się w diecie pozwoli w dużym stopniu ograniczyć podaż cukru.

Jakie są zatem efekty diety wodnej?
Taka zmiana jest doskonałym sposobem na zmniejszenie masy ciała, obwodu talii i bioder oraz procentowej zawartości tkanki tłuszczowej.

Co jeść na japońskiej diecie wodnej?

JDW nie określa szczegółowych zasad dotyczących diety. Powinna się ona opierać na zdrowych, zróżnicowanych produktach. Dieta powinna być bogata w różnokolorowe warzywa, owoce, produkty zbożowe pełnoziarniste, chudy nabiał, mięso, ryby czy tłuszcze pochodzenia roślinnego dodawane na zimno. Ważne, aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych witamin i składników mineralnych. Należy pamiętać także o odpowiedniej podaży błonnika pokarmowego, który umożliwi prawidłową pracę układu pokarmowego oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Duże ilości błonnika znajdują się w świeżych warzywach, owocach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, nasionach roślin strączkowych czy orzechach.

Unikaj natomiast żywności przetworzonej. Zawiera ona dużo szkodliwych dodatków, konserwantów czy barwników. Żywność przetworzona zawiera także często ogromne dawki soli, cukru czy nasyconych kwasów tłuszczowych. Zamiast nich wybieraj produkty świeże. Te, które są poddanezaawansowanej obróbce mają najczęściej niską wartość odżywczą i wysoką wartość energetyczną.

Co robić, aby pamiętać o odpowiednim nawodnieniu? 5 sekretów, które pomogą Ci zadbać o regularne picie wody.

  • 1. Zawsze trzymaj wodę na biurku w pracy lub w widocznym miejscu w domu – być może pozwoli Ci to nauczyć się odruchu sięgania po wodę.
  • 2. Skorzystaj z aplikacji na telefon – przypomni Ci ona o regularnym sięganiu po szklankę wody.
  • 3. Dodaj do wody ulubione dodatki – po dodaniu do wody ulubionych owoców czy ziół jej smak się zmieni. Być może zachęci Cię to do spożywania wody w większej ilości.
  • 4. Ulubiona szklanka – ulubiona szklanka przykuwająca Twoją uwagę, być może zachęci Cię do częstszego sięgania po wodę.
  • 5. Pij nawet kiedy nie czujesz pragnienia – nie czekaj na uczucie pragnienia, które świadczy o odwodnieniu organizmu. Dostarcz odpowiednią ilość płynów zanim poczujesz chęć sięgnięcia po wodę.

Dieta wodna jadłospis:

Pamiętaj, aby nie pić wody przynajmniej 20 minut przed posiłkiem i 2h po posiłku.

45 minut przed śniadaniem 2 szklanki wody

  • I Śniadanie: Owsianka z malinami i orzechami + szklanka wody 2h po posiłku
  • II Śniadanie: Serek wiejski z warzywami + szklanka wody 2h po posiłku
  • Obiad: Łosoś z brązowym ryżem i brokułem + szklanka wody 2h po posiłku
  • Podwieczorek: Koktajl owocowo-warzywny+ szklanka wody 2h po posiłku
  • Kolacja: Kolorowe kanapki z warzywami, szynką drobiową i gotowanym jajkiem. + szklanka wody 30 minut przed snem

Jeśli masz dodatkowe pytania zachęcamy do kontaktu z dietetykiem Body Chief pod numerem telefonu +48 601 444 466 lub adresem e-mail [email protected]