wróć do listy aktualności
data.title
2019-05-01 11:04:04 Porady

Jak zdrowo przytyć? Rady dla tych, co nie chcą się odchudzać

Kiedy słyszysz o diecie albo dietetyku, pierwsze skojarzenia biegną w stronę odchudzania. Tymczasem dieta jest wskazana także dla osób, które chcą nabrać masy i przytyć. Tak, są na świecie takie osoby! Jesteś jedną z nich?

Jeśli przybieranie na wadze przychodzi Ci z trudem, znajdziesz tu wskazówki od dietetyków, jak zwiększyć masę ciała. I wcale nie radzimy jeść dużej ilości cukru, słodyczy lub fast foodów! Jest na to zdrowszy sposób!

Najważniejszy jest bilans kaloryczny!

Pierwszym i najważniejszym krokiem do zwiększenia masy jest nadwyżka energetyczna, czyli zwiększenie ilości zjadanych kalorii.

Ale nie da się tego zrobić, jeśli Twój organizm nie domaga się zwiększenia energii dostarczonej w posiłkach. Jeśli spalasz więcej kalorii niż spożywasz, nie ma możliwości aby masa ciała uległa zwiększeniu.

Z pomocą w obliczeniu odpowiedniej kaloryczności diety przychodzą różnego typu kalkulatory lub dietetyk. W przypadku osoby aktywnej fizycznie ta wartość kaloryczna może być całkiem spora. W związku z tym trzeba być przygotowanym na to, że zwiększą się objętości porcji i/lub częstotliwość posiłków.

Jeśli potrzebujesz wysokich wartości energetycznych sprawdź dietę Sport od Body Chief. Dieta dostępna jest w 3 wariantach kalorycznych: 2500 kcal, 3000 kcal oraz 4000 kcal.

Sprawdź menu w diecie Sport na najbliższy tydzień!

Małe posiłki, dużo energii

Zwiększenie objętości i wielkości posiłków może być problematyczne. Szczególnie jeśli uprawiasz sport i w konkretnych momentach dnia chcesz unikać obciążenia żołądka.

Rozwiązaniem jest włączenie do codziennego jadłospisu takich produktów, które zawierają sporą ilość energii w małej objętości, czyli mówiąc fachowo: o wysokiej gęstości energetycznej.

Zatem wysoką gęstość energetyczną mają orzechy (również masło orzechowe – wybieraj to, które zawiera 100% orzechów), suszone owoce, pestki, niektóre owoce – banany, awokado.

Dobrym rozwiązaniem są też koktajle, bo można zblendować sporą ilość produktów zachowując przy tym małą objętość posiłku.

Środki specjalne – odżywki

Jeśli wciąż masz problem z dostarczeniem sobie odpowiedniej ilości energii i podejmujesz się aktywności fizycznej możesz skorzystać z pewnych udogodnień. Odżywki białkowe, żele energetyczne, napoje izotoniczne – dostarczą zarówno energii jak i kalorii.

Kojarzą się z bardzo przetworzoną i „chemiczną” żywnością i często, niestety, lista dodatków jest bardzo długa i nie zawsze uzasadniona.

Producenci widzą jednak potrzeby konsumentów unikających zbędnych dodatków w żywności i coraz częściej oferują produkty z krótkim, prostym składem.

Chcesz przytyć? Unikaj „zapychaczy”

O ile osobom odchudzającym często radzi się zwiększać liczbę niskokalorycznej żywności kosztem wysokoenergetycznych produktów, o tyle w tym przypadku zasady działania są zupełnie inne.

Absolutnie nie chodzi o to, by nagle zacząć unikać warzyw. Jednak miska sałaty jako forma obiadu niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem. Podobnie z piciem napoi i innych płynów przed posiłkiem, bo potrafią zmniejszać ochotę na zaplanowane danie.

Produkty „light” też zdecydowanie nie są najlepszym wyborem – spokojnie można pozwolić sobie na jogurt o standardowej czy nawet podwyższonej ilości tłuszczu ze względu na jego typ (na przykład grecki).