wróć do listy aktualności
data.title
5/12/2021 Porady

Najczęstsze błędy w żywieniu dzieci

Od rodziców czerpane są wzorce i nawyki żywieniowe, które dziecko powiela w swoim zachowaniu zatem ważne jest, żeby opiekunowie kontrolujący żywienie dziecka robili to w prawidłowy sposób. Dobór produktów oraz ich ilość powinna być dostosowana w oparciu o zalecenia i normy żywieniowe adekwatne do wieku dziecka oraz jego aktywności. Niestety często, mimo dobrych chęci obserwuje się spore błędy w sposobie żywienia dzieci.

Za dużo kalorii

Jednym z głównych błędów w żywieniu i diecie dzieci jest nadmierna podaż energii. Może to być przyczyną gromadzenia się tkanki tłuszczowej, co w konsekwencji prowadzi do nadwagi, późniejszej otyłości, a także zwiększa ryzyko występowania chorób dietozależnych. Istnieje również ogólne przeświadczenie, że jeżeli dziecko je dużo, to będzie zdrowe i silne. Takie podejście nie jest zgodne z zasadami prawidłowego żywienia, ponieważ spożywanie nadmiernej ilości pokarmów nie jest równoznaczne ze dostarczaniem odpowiedniej ilości składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. Dzieci niestety często spożywają produkty, których kaloryczność jest wysoka, ale wartość odżywcza znikoma.

Przekąski między posiłkami

Jednym z kolejnych błędów jest wzrost spożywania przekąsek. Są to zazwyczaj propozycje smaczne i wysokoenergetyczne, głównie słodycze (batony czekoladowe, ciastka, cukierki) lub produkty o słonym smaku (paluszki, chrupki, krakersy). Zwiększają one podaż energii w diecie oraz stanowią jedną z przyczyn wzrostu występowania otyłości wśród dzieci. Wraz z nimi do organizmu dostarczane są kwasy tłuszczowe nasycone oraz tłuszcze trans, które są przyczyną występowania chorób, takich jak miażdżyca czy hipercholesterolemia w późniejszym okresie życia. Słodycze mogą być również źródłem substancji chemicznych, które dodaje się do produktów w celu przedłużenia terminu przydatności do spożycia, uatrakcyjnienia wyglądu lub podniesienia walorów smakowych. Są to między innymi barwniki, konserwanty, stabilizatory oraz zagęszczacze. Nie są one obojętne dla organizmu, gdyż niektóre z nich mogą wywołać reakcje alergiczne, wpływać na metabolizm lub powodować inne niekorzystne reakcje. Należy zwracać uwagę na skład podawanych dzieciom produktów, po to, aby unikać dostarczania do organizmu dużych ilości zbędnych dodatków, które są dodawane do żywności Codzienne spożywanie słonych przekąsek dostarcza również spore ilości sodu. Powoduje to przekroczenie dziennej normy podaży sodu, czasami nawet dwukrotnie. Zazwyczaj wynika to ze spożycia produktów gotowych, do których w czasie produkcji dodawana jest sól w celu poprawy smaku lub jako środek konserwujący oraz dosalania domowych potraw w trakcie ich przygotowywania. Dzieci preferują słone szynki, sery podpuszczkowe oraz produkty, w których zawartość sodu jest bardzo duża ze względu na ich wyrazisty smak. Dieta z dużą zawartością sodu zwiększa ryzyko występowania chorób układu krążenia w późniejszym życiu. Wpływa na wzrost wydalania wapnia z moczem, co w okresie rozwoju kośćca może powodować negatywne skutki.

Niskie spożycie warzyw

Spożywanie coraz mniejszej ilości warzyw i owoców przez dzieci powoduje częste niedobory witamin oraz składników mineralnych. Niechęć do spożywania tych grup produktów wynika często ze złych doświadczeń w okresie wprowadzania dziecku nowych smaków. Rodzice często ograniczali się do kilku popularnych produktów, nie dając szansy na spróbowanie tych bardziej wyszukanych i mniej znanych. Wielu rodziców po kilku nieudanych próbach podawania dziecku nowego warzywa czy owocu, rezygnuje z kontynuowania urozmaicania diety i uznaje produkt za nielubiany. Jest to błędem, ponieważ dzieci w okresie wprowadzania innych pokarmów, niż mleko matki przyzwyczajone są do słodkiego smaku, który kojarzy się z czymś dobrym i bezpiecznym. Należy uczyć dziecko akceptacji innych smaków takich jak słony, kwaśny, gorzki, które instynktownie kojarzą mu się z czymś, co negatywnie wpływa na organizm. Mimo niepowodzeń, rodzice nie powinni zniechęcać się do podawania warzyw i owoców dzieciom, ponieważ to one są źródłem witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego.

Ograniczone spożycia nabiału

Kolejnym błędem, jaki można zaobserwować w sposobie żywienia dzieci jest niewystarczająca podaż mleka i produktów mlecznych. Może to powodować niedobory w dostarczaniu wapnia, który stanowi element budulcowy kośćca. Produkty mleczne spożywane są w niewielkich ilościach i często ograniczają się wyłącznie do słodkich produktów tj. głównie jogurtów owocowych. Wiele z tych produktów w swoim składzie zawiera znaczne ilości cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego, barwników a niewielkie ilości witamin i składników mineralnych. Produkty te dostarczają duże ilości energii do organizmu, ale nie pokrywają zapotrzebowania na podaż składników budulcowych oraz odżywczych.

Suplementy

W ostatnich latach na rynku farmaceutycznym pojawiło się wiele suplementów diety, które w składzie mają witaminy oraz składniki mineralne skomponowane z myślą o najmłodszych. W niektórych badaniach dotyczących sposobu żywienia dzieci wzięto pod wątpliwość stosowanie wielowitaminowych suplementów diety ze względu prawidłową podaż wielu składników odżywczych z pożywieniem. Przy prawidłowo skomponowanej i urozmaiconej diecie suplementacja większości witamin i składników mineralnych nie jest konieczna. Przed wprowadzeniem suplementu do diety dziecka należy skonsultować z lekarzem, czy dany produkt jest potrzebny i nie spowoduje skutków ubocznych.