wróć do listy aktualności
data.title
2019-03-13 10:39:03 Porady

Co jeść na diecie? – Zdrowa i niskokaloryczna kolacja

Kolacja to okazja do tego, by spędzić romantyczny wieczór, spotkać się z rodziną lub znajomymi, zasiąść wspólnie przy stole i podzielić się wrażeniami z całego dnia. To też posiłek, który możemy celebrować, bo z reguły dopiero wtedy mamy czas, by go przyrządzić i ze spokojem zaspokoić wieczorny głód.

To, jak wygląda Twój wieczór, zależy też od poranka

Na pewno zdarzyło Ci się wybiec do pracy w pośpiechu i zapomnieć wziąć ze sobą uszykowanego jedzenia.  Wtedy zapewne wstępujesz do sklepu, by kupić jedzenie, które można szybko zjeść, i które doda energii. Na szczęście trend zdrowego odżywiania postępuje i na półkach znajdziesz odchudzone propozycje, ale zawsze warto zerknąć na etykietkę i sprawdzić, czy szybka przekąska, nawet jeśli niskokaloryczna, na pewno jest zdrowa?

Kiedy brakuje nam wolnej chwili na jedzenie w ciągu dnia, wieczór sprawia, że decydujemy się na większą kolację, a na to szczególnie trzeba uważać.

Jak duża powinna być kolacja?

Ostatni posiłek w ciągu dnia nie może być zbyt kaloryczny, bo organizm nie powinien się męczyć w nocy z jego trawieniem. Z drugiej strony – mała kaloryczność spowoduje, że obudzisz się w nocy głodny. Oba przypadki nie są najlepsze, gdy chcesz zadbać o sylwetkę. Zwłaszcza, że to co zjesz ma także wpływ jakość i długość snu, a tym samym Twój wypoczynek.

Złoty środek, jaki stosujemy w Body Chief, to przeznaczenie na kolację 20% dziennego zapotrzebowania na energię. Z tego powodu będąc na diecie 1000 kcal kolacja wynosi ok. 200 kcal, a u osoby na diecie 2000 kcal – ok. 400.

Ale to nie wszystko. Oprócz tego, ile kilokalorii przyswajasz, ważne jest, skąd je pozyskujesz, czyli z czego składa się kolacja.

Co można zjeść na kolację na diecie, a czego się wystrzegać?

Zdaniem dietetyków Body Chief, kolacje powinny być wytrawne. Powód jest prosty: spora ilość cukrów prostych wchłania się szybko i podnosi  poziom glukozy we krwi, który opada po około dwóch godzinach, a wtedy może pojawić się głód i dylemat: zjeść coś jeszcze, czy nie?

Pamiętaj: owoce też mają cukry proste, dlatego koktajle i desery najlepiej zjeść trochę wcześniej lub zostawić na następny dzień.

Jeśli samodzielnie szykujesz kolację, zamień patelnię na piekarnik lub gotuj na parze. Smażone potrawy są z reguły ciężkostrawne, szczególnie gdy używasz dodatkowego tłuszczu, a tego trzeba się wystrzegać! Lepiej dostarczyć go w formie olejów na zimno, nasion lub orzechów.

Sen ma służyć regeneracji. Aby Twój organizm też miał na to szansę, nie zadawaj mu dodatkowej pracy. Zrezygnuj z ciężkich dań, które są trawione, kiedy Ty już wypoczywasz.

Z czego składa się dietetyczna i lekka kolacja?

W Body Chief planujemy kolację tak, by była lekka i sycąca. Mówimy tak: białku, pełnoziarnistym makaronom i pieczywie oraz lekkostrawnym warzywom. Najlepsze składniki dietetycznych kolacji to jajka, szynka czy chude mięsoW skład może też wejść ryba, ze względu na zdrowotne właściwości, oraz strączki jako źródło białka, zwłaszcza na dietach wegetariańskich.

Lekkostrawne warzywa, które warto zaserwować na kolację to sałata, szpinak, pomidor, papryka, ogórek. Choć unikamy cukrów, dodatek węglowodanów złożonych jest jak najbardziej w porządku, dlatego te składniki możemy zaserwować z pełnoziarnistym pieczywem, makaronem lub w tortilli. Proste? 

Na kolację możesz wybrać też chudy nabiał, dlatego nie wahaj się gdy masz ochotę na maślankę, kefir lub serek wiejski. Oczywiście, jeśli nie masz problemu z trawieniem krowiego  nabiału.