wróć do listy aktualności
data.title
2020-04-17 11:00:26 Porady

Jak nie podjadać oraz nie spożywać nadmiernej ilości kalorii pracując z domu?

Nastały czasy, kiedy wyjście z domu stanowi nie lada wyczyn i wyzwanie. Wiele firm korzysta z możliwości wykonywania pracy zdalnie, które ma ograniczyć ryzyko zachorowań oraz zahamować dynamikę rozprzestrzeniającej się pandemii. Przeorganizowanie systemu pracy chroni nas, ale w domowym zaciszu czekają na nas inne potencjalne niebezpieczeństwa. Ograniczona aktywność ruchowa, brak możliwości podejmowania różnych form aktywności fizycznej, do których jesteśmy przyzwyczajeni oraz łatwy dostęp do jedzenia może wpływać na niekontrolowane pory oraz ilości spożywanych posiłków i tym samym powodować przyrost masy ciała. Poniżej kilka zasad, które ułatwią przetrwanie tego szczególnego czasu w domu, bez konsekwencji zdrowotnych oraz w dobrym samopoczuciu zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

1. Utrzymuj stałe pory posiłków.

Mimo pracy z domu, gdzie mamy nieograniczone możliwości spożywania potraw, warto zachować wcześniejsze zasady żywieniowe i spożywać posiłki o określonych godzinach. Dzięki stałym porom łatwiej będzie kontrolować ilość spożywanych pokarmów, co będzie zapobiegać nadmiernej konsumpcji, która może być przyczyną wzrostu masy ciała. Regularne spożywanie posiłków nie zaburzy funkcjonowania naszego organizmu, który przyzwyczaił się do konkretnego schematu dnia. Warto pamiętać o spożywaniu pełnowartościowych produktów, które zaspokoją nasze zapotrzebowanie na dłuży czas, a niezdrowe przekąski odłożyć na bok. Chwila przerwy na posiłek z dala od komputera wpłynie również na poprawę naszej koncentracji i wydolności w pracy.

2. Nie podjadaj.

Łatwy dostęp do artykułów spożywczych powoduje, że jesteśmy w stanie spożyć ich więcej, niż powinniśmy. Pracując w domu częściej sięga się po przekąski między posiłkami. Kilka orzechów, kawałek czekolady czy ciasto brzmi niegroźnie, jednak należy pamiętać, że każdy produkt spożywczy ma swoje kalorie, które w podsumowaniu dziennym będą zwiększać podaż energii. Nadmierne spożywanie jedzenia w połączeniu ze zmniejszoną aktywnością fizyczną daje efekt dodatniego bilansu energetycznego, czego konsekwencją jest wzrost masy ciała.

3. Planuj posiłki na najbliższe dni.

Planowanie posiłków niesie za sobą wiele pozytywnych efektów. Po pierwsze, nie mamy powodu, do zamówienia pizzy, czy innego dania typu fast food, ale też nie kupujemy składników, z których możemy przygotować niezdrowe potrawy i przekąski. Po drugie, wraz z planowaniem posiłków ograniczamy wychodzenie z domu, ponieważ idziemy do sklepu raz na jakiś czas i kupujemy wszystko, co jest potrzebne na najbliższe dni. Po trzecie oszczędzamy, ponieważ wykorzystujemy zakupione produkty i nabywamy tylko to, co jest nam potrzebne. Oczywiście jeżeli nie chcemy w ogóle wychodzić z domu lub nie mamy umiejętności kulinarnych warto pomyśleć o zamówieniu cateringu dietetycznego, dzięki czemu bez planowania, zakupów i gotowania mamy zdrowe, bezpieczne oraz zbilansowane posiłki z dostawą prosto pod drzwi. 

4. Nie jedz z nudy

Niestety przy znacznych ograniczeniach spędzania wolnego czasu może dojść do sytuacji kiedy zaczynamy się nudzić. Często jest to powód nadmiernego spożycia kalorii, ponieważ jemy, żeby zapewnić sobie rozrywkę, a nie dlatego, że jesteśmy głodni. Dodatkowo ograniczenie wychodzenia z domu powoduje, że większość wolnego czasu spędzamy przed monitorem komputera lub telewizorem oglądając seriale i filmy, a co za tym idzie częściej sięgamy po słone przekąski lub słodycze, które towarzyszą nam podczas pracy lub seansu. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie wolnego czasu na rzeczy, które zawsze chcieliśmy zrobić w domu, a nigdy nie było na to czasu np. nauka nowego języka, czytanie książek, dbanie o kwiaty lub sprzątanie zapomnianych zakamarków naszego mieszkania.

5. Ruch w trakcie pracy.

Nawet jeżeli nasza praca standardowo jest siedząca, to przecież w trakcie jej trwania zdarza się, że musimy skorzystać z toalety, która jest na końcu korytarza, wydrukować dokumenty w drukarce, która znajduje się na drugim piętrze lub po prostu iść do kuchni po kawę. Te wszystkie czynności sprawiają, że na co dzień odrywamy się od krzesła i wykonujemy nawet niewielką aktywność fizyczną, która pobudza nasz organizm do lepszego funkcjonowania. Warto w trakcie pracy w domu odejść od komputera na chwilę, zrobić kilka przysiadów, wymachów dłońmi, czy innych ćwiczeń poprawiających nasze krążenie krwi. Kręgosłup również nam za to podziękuje.

6. Trening w domu? Da się!

Zamknięte siłownie to nie wymówka do braku aktywności fizycznej. Nawet w domu jesteśmy w stanie wykonać trening, który pomoże spalić nam nadprogramowe kalorię i zrekompensuje brak codziennej aktywności związanej z koniecznością izolacji. Wystarczy sportowy strój i dobre chęci, aby wykonać chociaż kilka ćwiczeń, dzięki którym poprawi się nasz kondycja oraz odporność. Wiele klubów fitness i siłowni, aby zmotywować do aktywności organizuje zajęcia online. Zachęć swoich przyjaciół, rodzinę lub znajomych z pracy i za pomocą dostępnych komunikatorów zorganizujcie wspólny trening.