wróć do listy aktualności
data.title
7/15/2022 Porady

Okno żywieniowe – co to oraz na czym polega?

Okno żywieniowe to termin ściśle związany z dietą Intermittent Fasting polegającą na spożywaniu posiłków w wyznaczonych godzinach. Okno żywieniowe jest więc czas, wyznaczonym indywidualnie przez użytkownika diety, w którym dopuszcza się spożywanie dań. Istnieją różne zasady stosowania okna żywieniowego, a do najpopularniejszych należy rozkład czasowy 16/8. Zachęcamy do przeczytania krótkiego artykułu naszych dietetyków, w którym dowiesz się:

  • Okno żywieniowe - co to?
  • Okno żywieniowe w diecie - zasady
  • Efekty okna żywieniowego
  • Okno żywieniowe - kto powinien stosować
  • Okno żywieniowe - kto nie może stosować

Przeczytaj również: Dieta IF - Czym jest Intermittent Fasting - Nowy trend na odżywianie?

Okno żywieniowe – co to?

Okno, czy też okienko żywieniowe to okres, w którym w indywidualnie wyznaczonych godzinach (ramach czasowych) spożywa się posiłki. Czas trwania takiego okna żywieniowego jest zależy od wybranego wariantu modelu żywienia Intermittent Fasting i może dotyczyć wybranych godzin lub całych dni. Poza oknem żywieniowym nie można spożywać pokarmów, a jedynym zalecanym napojem jest czysta woda.

Okno żywieniowe w diecie – zasady

Główną zasadą, na której opiera się funkcjonowanie okna żywieniowego jest wyznaczenie konkretnego czasu, w którym posiłki są spożywane oraz okres poszczenia. W wariancie odnoszącym się do wyboru godzin, w którym okno będzie otwarte, najczęściej stosuje się rozkład 16/8. Oznacza to, że przez 8 godzin można spożywać pokarm, a następnie wchodzi się w fazę 16-sto godzinnego poszczenia. Przy drugiej opcji dotyczącej podziału tygodnia na całe dni postu i konsumpcji często wybiera się rozkład 4:3, gdzie przez 4 dni w tygodniu pości się, a 3 można spożywać posiłki. Poszczególne typy dni następują po sobie rotacyjnie, żeby nie powstawały zbyt długie okresy bez dostarczania energii do organizmu.

Ilość posiłków oraz dobór menu zależą od indywidualnych preferencji smakowych osoby stosującej dietę. Ważne, aby wybrane dania były prawidłowo zbilansowane i dostarczały wszystkie niezbędne składniki odżywcze do organizmu.

Efekty okna żywieniowego

Za pozytywne efekty stosowania w diecie okna żywieniowego można uznać:

  • - lepszą kontrolę ilości spożywanej energii, szczególnie przy redukcji masy ciała,
  • - brak podjadania między wyznaczonymi porami posiłków,
  • - nie pomijanie posiłków (dostosowanie okna żywieniowego do swoich możliwości w ciągu dnia,
  • - poprawę jakości snu (nie kładziemy się spać z pełnym żołądkiem).

Okno żywieniowe – kto powinien stosować

Okno żywieniowe jest rozwiązaniem dla osób, którym łatwiej jest utrzymać prawidłową dietę w momencie, kiedy godziny spożywania posiłków są określone czasowo. Dzięki ograniczeniom godzinowym lepiej kontroluje się ilość przyjmowanej energii oraz eliminuje się podjadanie po wyznaczonych porach posiłków. Wybór takiego modelu żywieniowego sprawdza się również u osób, które nie mają czasu na jedzenie 5-ciu posiłków w ciągu dnia, więc wyznaczają sobie czas, w którym spożywają mniejszą ilość dań, ale większych objętościowo i bogatszych w energię.

Okno żywieniowe - kto nie może stosować

Stosowanie okna żywieniowego zdecydowanie nie jest rekomendowane kobietom w ciąży i w okresie laktacji, osobom z zaburzeniami poziomu glukozy we krwi oraz pacjentom zmagających się z chorobami przewlekłymi, w szczególności tych, które dotyczą układu pokarmowego. Taki model żywienia nie jest również wskazany dla osób z zaburzeniami odżywiania. Czasowe ograniczenie spożywania posiłków może powodować niedobory energetyczne oraz zwiększać ryzyko wystąpienia kompulsywnego objadania się.

Przed zastosowaniem takiego modelu żywienia zaleca się konsultację z lekarzem, który określi czy stan zdrowia danej osoby nie stanowi przeciwwskazania do wprowadzenia okna żywieniowego i postu przerywanego.