wróć do listy aktualności
data.title
5/12/2021 Porady

Pestki dyni - właściwości, kalorie, wartości odżywcze

Dynia – królowa jesieni, ale nie tylko. Dzięki różnorodności odmian tego warzywa możemy korzystać z jego dobrodziejstw przez kilka miesięcy w roku. Zwykle wykorzystujemy jej miąższ, jako baza do przygotowania wielu dań. Warto jednak pamiętać, że w środku dyni znajdziemy pestki, które mają szereg korzystnych właściwości i po prostu grzechem jest ich wyrzucenie. Co takiego skrywają w sobie pestki dyni? Jaka jest ich wartość odżywcza? Ile mają kalorii? Czy każdy może po nie sięgać?

Pestki dyni mogą być bardzo dobrym dodatkiem do wielu dań i deserów. Nadają chrupkości, wzbogacają smak, a dodatkowo dostarczają nam cennych wartości.

Pestki dyni – wartość odżywcza i energetyczna

Pestki dyni mimo swojego niewielkiego rozmiaru, dostarczają sporo kalorii. 100 g tego produktu to około 560 kcal. Znajdziemy w nich spore ilości białka (około 30 g/100 g) i niewiele węglowodanów (około 10 g/100 g). Głównym składnikiem odżywczym, którego dostarczają pestki dyni, to tłuszcz. W 100 gramach pestek stanowi on aż 50 g. Warto zaznaczyć, że pestki są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które spożywane w odpowiedniej ilości wspomagają ochronę przed wieloma chorobami, np. nowotworami czy chorobami układu krążenia. Na tym się jednak nie kończy. Pestki dyni dostarczają sporych ilości błonnika pokarmowego (około 6 g/100 g), co korzystnie wpływa na układ trawienny. Poza tym, te małe pestki zawierają sporą gamę witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminy z grupy B, a takżę witaminę C, A, E, K oraz składniki mineralne, takie jak żelazo, cynk, magnez, wapń, fosfor czy potas.

Pestki dyni – właściwości

Z uwagi na tak bogaty skład i obecność wielu dobrych składników, pestki dyni wykazują szereg korzystnych właściwości. Wzmacniają układ odpornościowy – dzięki obecności cynku, a także antyoksydantów (np. witamina C, E) działają korzystnie na nasz układ immunologiczny, zmniejszając tym samym podatność na infekcje. Jeśli potrzebujecie dużej dawki antyoksydantów, koniecznie zapoznajcie się z dietą sokową My Detox z Body Chief, która jest prawdziwą bombą odżywczą. Pestki poprawiają stan skóry, włosów i paznokci – za tę właściwość ponownie odpowiada cynk i witaminy z grupy B. Badania pokazują, że regularne spożywanie tych nasion, wspomaga walkę z trądzikiem, zmniejsza stany zapalne w skórze, a także poprawia jej wygląd. Ponadto cynk wzmacnia mieszki włosowe, zapobiegając nadmiernemu wypadaniu włosów. Korzyści można zauważyć również w przypadku paznokci, które stają się mocniejsze i mniej podatne na złamanie. Problemy ze skórą, paznokciami i włosami często dotykają kobiety, a zwłaszcza te, które niedawno zostały mamami. Należy pamiętać, że dieta po urodzeniu dziecka powinna być dobra jakościowo i odżywczo. Dobrym przykładem zbilansowanej diety dla kobiety ciężarnej, jak i młodej mamy jest dieta Fit Mammy od Body Chief.

Jakie jeszcze pozytywne działania mają pestki dyni?

Pestki dyni mają szereg pozytywnych działań na organizm każdego z nas. Przygotowaliśmy zbiór korzyści wynikających ze spożywania pestek dyni:

1. Korzystnie wpływają na męski układ rozrodczy – duże ilości cynku pozytywnie wpływają na proces spermatogenezy, a także zapobiegają zapaleniu i przerostowi prostaty;

2. Zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę – z pestek dyni otrzymuje się olej, który jest bogaty w fitosterole, a także nienasycone kwasy tłuszczowe. Dzięki nim możliwa jest redukcja cholesterolu LDL w surowicy krwi, co działa protekcyjnie względem miażdżycy;

3. Poprawiają samopoczucie – okazuje się, że pestki dyni mogą również poprawiać nastrój. Odpowiada za to obecność magnezu, którego niedobór może objawiać się w postaci stanów depresyjnych, lękowych, a także migren i bólu głowy;

4. Ochrona przed hiperglikemią – olej obecny w pestkach dyni jest źródłem tokoferolu, który, jak pokazują badania, chroni organizm przed dużymi wzrostami glukozy we krwi. Pestki dyni mają niski indeks glikemiczny, dlatego poleca się je zwłaszcza osobom chorującym na cukrzycę;

5. Pestki dyni jako skuteczna broń walki z pasożytami przewodu pokarmowego.

Mało kto wie, ale pestki dyni to skuteczny środek do walki z pasożytami przewodu pokarmowego, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Zawierają one kukurbitacynę, czyli substancję, która poraża układ nerwowy pasożytów i wspomaga ich usuwanie z organizmu żywiciela. W ten sposób można działać przeciwko owsikom, tasiemcom czy glistom ludzkim. Jest to środek bezpieczny dla naszego organizmu i nie powoduje żadnych skutków ubocznych.

Czy jedzenie pestek dyni może mieć skutki uboczne?

Niestety tak. Jednym z nich jest tycie, gdyż nadmierne spożycie pestek dyni, które są bardzo kaloryczne, zwiększa ilość kalorii w diecie, a efektem tego jest wzrost masy ciała. Przeciwwskazaniem do spożycia pestek dyni mogą być pewne choroby (np. zapalenie błony śluzowej żołądka, wrzody, refluks lub uchyłki jelit), w których zaleca się np. dietę lekkostrawną. Samodzielne komponowanie takiej diety bywa trudne, dlatego w takim wypadku polecamy dietę SOFT z Body Chief, która nie tylko jest lekka, ale smaczna i urozmaicona.

Ile dziennie pestek dyni można spożyć?

Najlepszym sposobem jest systematyczne dodawanie ich w niewielkiej ilości do potraw, np. owsianek, koktajli czy sałatek. Jedna do dwóch łyżek dziennie nie zwiększy istotnie kaloryczności, a dodatkowo wzbogaci wartość odżywczą danego posiłku.