wróć do listy aktualności
data.title
7/10/2024 Porady

Dieta norweska

Dieta norweska, jak wskazuje nazwa, powinna być związana ze sposobem odżywiania osób zamieszkujących Norwegię, którzy korzystają z zasad zdrowego stylu żywienia opartego o wszystkie grupy produktów. Nic bardziej mylnego – dieta norweska polega na wielu restrykcjach, mających doprowadzić do szybkiej utraty masy ciała w bardzo krótkim czasie. Opiera się na spożywaniu bardzo małej ilości ściśle określonych produktów i monotonnym jadłospisie, który nie ma nic wspólnego z zasadami diety śródziemnomorskiej.

  • Spis treści:
  • Czym jest dieta norweska?
  • Zasady diety norweskiej
  • Dieta norweska, produkty dozwolone i niedozwolone
  • Zalety diety norweskiej
  • Wady diety norweskiej
  • Przeciwskazania diety norweskiej
  • Przykładowy jadłospis diety norweskiej

Przeczytaj również: Dieta jajeczna - jadłospis, zasady, efekty i wpływ na organizm

Czym jest dieta norweska?

Dieta norweska jest sposobem odżywania o określonym czasie trwania – wynosi on 14 dni. Nie jest ona zbyt skomplikowana – dozwolona jest tylko niewielka pula produktów. Należy natomiast niezwykle restrykcyjnie się ich trzymać, aby nie zaburzyć jej skuteczności. Dieta ta wymaga zachowania bardzo dużej dyscypliny podczas jej stosowania. Korzystanie z tego modelu żywienia tylko raz do roku ma zwiększać jej efektywność.

Zasady diety norweskiej

Założenia diety opierają się na spożywaniu trzech posiłków dziennie. Powinny mieć one z góry określone pory, które codziennie są takie same. Śniadanie należy spożywać o godzinie 8:00, drugie śniadanie o 12:00, a obiad o 16:00. W diecie nie zaleca się spożywania posiłków, czy dodatkowych przekąsek pomiędzy nimi.

Głównymi składnikami w tej diecie są grejpfruty i jajka. Oprócz tego można jeść surówki warzywne bez dodatków, określone rodzaje mięs i ryb.

Ważne jest odpowiednie nawodnienie – zaleca się spożycie minimum 2 litrów wody niegazowanej w ciągu dnia.

Istotnym aspektem jest także niełączenie tłuszczów i węglowodanów w jednym posiłkuWedług twórców tego sposobu odżywiania takie rozdzielanie składników odżywczych przyspiesza proces redukcji masy ciała. Dozwolone jest natomiast łączenie węglowodanów lub tłuszczów z białkiem.

Autorzy diety norweskiej zalecają również rezygnację z aktywności fizycznej w trakcie trwania diety, ze względu na ogólne osłabienie organizmu.

Dieta norweska, produkty dozwolone i niedozwolone

  • Na diecie norweskiej baza produktów jest niewielka i ściśle określona. Do składników, które powinniśmy używać do skomponowania tej diety należą:
  • - jaja ugotowane na twardo,
  • - grejpfruty,
  • - gotowane mięso – drób, jagnięcina, chuda wołowina,
  • - chude gatunki ryby,
  • - warzywa liściaste,
  • - seler naciowy, pomidor, ogórek,
  • - jabłko,
  • - jogurt naturalny,
  • - pieczywo razowe lub pełnoziarniste.

Dozwolonymi przyprawami są: pieprz, liść laurowy, ziele angielskie oraz tymianek.

Napojami, które powinny pojawić się w diecie norweskiej są: woda mineralna niegazowana, słaba kawa, herbata - czarna, zielona, owocowa, bądź inne napary bez cukru.

  • Produktami niedozwolonymi na diecie norweskiej są natomiast:
  • - jajka na miękko, bądź takie z dodatkiem tłuszczu np. jajecznica, sadzone,
  • - owoce inne niż grejpfrut i jabłko,
  • - warzywa z dodatkiem tłuszczu np. olej, oliwa czy śmietana,
  • - ziemniaki,
  • - tłuste, smażone, długo pieczone, bądź panierowane mięso,
  • - produkty zbożowe z wyjątkiem chleba pełnoziarnistego/razowego,
  • - produkty nabiałowe (oprócz jogurtu naturalnego),
  • - nasiona roślin strączkowych,
  • - soki i słodkie napoje,
  • - cukier, słodycze i wysoko przetworzone produkty,
  • - alkohol.

Zalety diety norweskiej

Zaletą tej diety odchudzającej jest prosty jadłospis. Korzystanie z tak bardzo ograniczonej bazy produktowej powinno pozwolić na szybkie utworzenie dziennego menu. Zaletami diety norweskiej ma być także niewątpliwie szybka utrata masy ciała. Należy się zastanowić, czy tak szybka redukcja zbędnych kilogramów jest zdrowa dla organizmu i nie niesie za sobą zbyt wielu szkód. Twórcy tej metody mówią nawet o utracie masy ciała w zakresie 8-10 kg w ciągu 14 dni. Taka ilość utraconych kilogramów w przeciągu krótkiego czasu w większości przypadków odbije się negatywnie na zdrowiu, prowadząc do wielu szkodliwych konsekwencji.

Wady diety norweskiej

  • Wad tej diety jest wiele jednak skupimy się na tych najbardziej podstawowych, które być może zniechęcą potencjalne osoby zainteresowane tym modelem żywienia. Do głównych wad diety norweskiej należą:
  • - monotonny jadłospis, mogący doprowadzić do wielu niedoborów w organizmie,
  • - ryzyko wystąpienia zaburzeń równowagi kwasowo - zasadowej organizmu,
  • - ograniczona ilość posiłków, a także odwodnienie mogą doprowadzić do wzmożonego rozpadu mięśni, a także spowodować w późniejszym czasie efekt jojo,
  • - spowolnienie procesów metabolicznych w organizmie.

  • Dieta ta może mieć także wiele negatywnych skutków, związanych z niedostateczną podażą energii i osłabieniem organizmu. Są to:
  • - omdlenia, odwodnienie,
  • - problemy z cerą, paznokciami, wypadanie włosów,
  • - drażliwość i nerwowość,
  • - osłabienie odporności,
  • - efekt jo-jo.

Przeciwskazania diety norweskiej

  • Tak naprawdę nie istnieją żadne wskazania do stosowania tej diety i nie powinno się jej nikomu polecać. Istnieje wiele lepszych rozwiązań, które w bezpieczny sposób pozwolą zredukować masę ciała. Szczególnie jednak nie zaleca się stosowania tego modelu żywienia w przypadku:
  • - dzieci i młodzieży,
  • - kobiet w ciąży i okresie laktacji,
  • - osób starszych,
  • - osób mających problemy ze zbyt niską masą ciała,
  • - osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, nowotworami, chorobami układu sercowo-naczyniowego, wątroby, trzustki,
  • - osób z innymi zaburzeniami działania układu pokarmowego.

Przykładowy jadłospis diety norweskiej

DZIEŃ 1

  • śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, zielona herbata.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, seler naciowy, marchewka, szpinak, słaba kawa.
  • Obiad: Miruna pieczona, chleb razowy, ogórek zielony.

DZIEŃ 2

  • I śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, owocowa herbata.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, surówka z marchewki i jabłka, słaba kawa.
  • Obiad: Gotowany filet z kurczaka, chleb razowy, ogórek kiszony.

DZIEŃ 3

  • I śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, słaba kawa.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, surówka z ogórka i pomidora, czarna herbata.
  • Obiad: Gotowana wołowina, seler naciowy.

DZIEŃ 4

  • śniadanie: 2 jajka na twardo, kromka chleba razowego, napar z mięty.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, grapefruit, słaba kawa.
  • Obiad: Indyk na parze, surówka z selera naciowego i marchewki.

DZIEŃ 5

  • I śniadanie: 2 jajka na twardo, jabłko, napar rumianku.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, jogurt naturalny, słaba kawa.
  • Obiad: Gotowany filet z kurczaka, chleb razowy, ogórek zielony.

DZIEŃ 6

  • I śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, napar z mięty.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, słaba kawa.
  • Obiad: Gotowana cielęcina, gotowany szpinak, chleb razowy.

DZIEŃ 7

  • I śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, owocowa herbata.
  • II śniadanie: 2 jajka na twardo, marchewka, jogurt naturalny, słaba kawa.
  • Obiad: Dorsz pieczony, chleb razowy.

Jeśli masz dodatkowe pytania zachęcamy do kontaktu z dietetykiem Body Chief pod numerem telefonu +48 601 444 466 lub adresem e-mail [email protected]