Sezonowo = zdrowo!

Eksperci do spraw żywienia oraz najlepsi szefowie kuchni często podkreślają, że powinno się jeść „sezonowo”, tzn. włączać do swojej diety produkty, które są nie tylko charakterystyczne dla danej pory roku, lecz również pochodzą z lokalnych upraw oraz gospodarstw. Jest to pewnego rodzaju gwarancja,  że spożywane produkty są świeże, a ich wartości odżywcze są zdecydowanie wyższe niż poza sezonem (sprzyja temu chociażby dojrzewanie bezpośrednio na słońcu, a nie w warunkach szklarniowych).

Jedzenie sezonowych owoców i warzyw jest ważne. Przynosi korzyści dla zdrowia, środowiska, oraz… budżetu:

Wydajesz mniej jedząc zdrowiej

Kiedy kupujesz żywność w sezonie, sięgasz po produkty, które są na szczycie swojej podaży, a ich wyhodowanie, zebranie oraz dystrybucja do lokalnych sklepów kosztuje stosunkowo niewiele (np. w porównaniu do owoców importowanych zza granicy). Jednak największą korzyścią jedzenia “sezonowo” jest to, że otrzymujesz najlepszą, czyli najbardziej odżywczą, najświeższą i najsmaczniejszą żywność.

Te same powody, które obniżają koszty żywności sezonowej, również podnoszą jej jakość: jedzenie jest bliżej ciebie, więc nie psuje się w podróży, rośnie w naturalnych warunkach, bez zbędnych środków przyspieszających jej wzrost. Otrzymujesz owoce i warzywa, które zachowały pełnię smaków i wartości odżywczych, ponieważ nie musiały odbyć długiej drogi przez ocean (większość owoców importowanych jest zrywana zanim dojrzeje w warunkach naturalnych i sztucznie “doświetlana” podczas transportu).

Wspierasz lokalnych rolników

Kupuj  nie tylko sezonowo, lecz również lokalnie. Skracając łańcuch dystrybucji, nie tylko zapłacisz za ten sam produkt mniej, lecz również będziesz miał gwarancję jego świeżości oraz przejrzystość pochodzenia. Wiele z tych gospodarstw i firm również oferuje produkty organiczne produkowane w niewielkiej ilości. Żeby ułatwić Klientom dostęp do tego typu żywności powstają chociażby portale na których można zamawiać produkty bezpośrednio od rolników i odbierać ją w wybranych punktach. Prawda że to wygodne?

Dbasz o różnorodność diety

Produkty sezonowe to bogactwo cennych makro- i mikroelementów. Świeża, nieprzetworzona żywność, nie tylko ucieszy  Twoje podniebienie, lecz również, dzięki sezonowej różnorodności,  dostarczy składników, które będą idealnym dopełnieniem zbilansowanej diety.

Często sięgamy po sezonowe warzywa i owoce trochę “niechcący” –  wiosną i latem jemy porzeczki i truskawki, a gdy lato zaczyna się kończyć, zwracamy naszą uwagę na jabłka, czy dynie. Nic dziwnego, owoce i warzywa w sezonie są tańsze, łatwiej dostępne, lecz przede wszystkim – smaczniejsze.

Nie ma nic lepszego niż skupianie się na sezonowej, lokalnej żywności, nie można jednak popadać w skrajności. Jeśli w środku sezonu na truskawki mamy ochotę zjeść banana (jest on niezwykle cennym źródłem potasu), który w naszej strefie klimatycznej nie rośnie, zróbmy to! Jeśli chcesz jeść jabłka przez cały rok, bo kochasz ich smak, ciesz się nimi. Dieta ma nam przede wszystkim służyć, prócz sezonowości warzyw i owoców, powinniśmy również uwzględniać własne preferencje (również te co do smaku) oraz potrzeby naszego organizmu.