Okno anaboliczne – czym jest jedno z ważniejszych zjawisk z perspektywy każdego sportowca?

Zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym na ile istotne jest okno anaboliczne w procesie odbudowy mięśni, warto przyjrzeć się temu ile rzeczywiście trwa. Tutaj bowiem zdania są dosyć mocno podzielone – badający temat wskazują, że okno anaboliczne może trwać od 60 minut do nawet 48 godzin! Najpowszechniejszą opinią jednak jest ta, że okno anaboliczne trwa od dwóch do trzech godzin.

Okno anaboliczne jest niczym innym niż okresem, w którym nasze ciało w najbardziej efektywny sposób wykorzystuje wszystkie dostarczane mu składniki odżywcze. Jest to zatem najlepszy czas na uzupełnienie brakujących wartości energetycznych, ponieważ wówczas mięśnie najefektywniej wykorzystają dostarczone im „paliwo”.

Ponadto, po bardzo intensywnym treningu w organizmie spada poziom glukozy, co może prowadzić do katabolizmu. Katabolizm to częste zjawisko zachodzące wówczas, gdy organizm (nie mając wystarczającej ilości substancji odżywczych z pożywienia), w celu podtrzymania procesów życiowych korzysta z własnych zapasów składników odżywczych – białek, tłuszczów i węglowodanów.

Żeby zatrzymać ten niewdzięczny proces, który „zjada” nasze, mozolnie wyhodowane, mięśnie wystarczy spożyć odpowiednią ilość węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (takich jak ryż, makaron, czy batony zbożowe).

Prócz węglowodanów (które zahamują procesy związane z katabolizmem) warto sięgnąć również po białka (które pomogą w budowie nowych mięśni). Ich nieocenionym źródłem jest: chude mięso, ryby, jajka, przetwory mleczne (chude twarogi i jogurty). Roślinną alternatywą będzie tofu, orzechy czy mleko roślinne. Pamiętaj również o uzupełnieniu płynów!

Czy  okno anaboliczne dla wszystkich jest równie istotne?

Dla amatorskiego biegania, trwającego 30-60 minut, czy okazjonalnej wizyty na siłowni – podawanie węglowodanów przed i po wysiłku nie jest równie ważne jak np. dla kulturysty czy osoby wyczynowo uprawiającej sport, która trenuje 2-3 razy dziennie. Tym bardziej, z regularnego uzupełniania węglowodanów, powinny zrezygnować osoby, którym zależy na redukcji masy ciała.