afternoon-background-beverage-1093904

Właściwości herbaty, które poprawiają twoje zdrowie

Wydaje się, że lista rodzajów herbat na sklepowych półkach jest nieskończona, więc jaka jest różnica między tymi wszystkimi produktami? Wszystkie herbaty pochodzą z jednego rodzaju roślin: Camellia sinensis. Rozróżniamy sześć kategorii herbat, znanych jako biała, zielona, żółta, oolong, czarna (nazywana czerwoną herbatą w Chinach) i ciemna herbata lub pu-erh. Podczas gdy każda jest przetwarzana w inny sposób, wszystkie jej rodzaje pochodzą z tej samej rośliny, więc wszystkie mają podobne korzyści zdrowotne.

Inne ziołowe „herbaty”, takie jak lawenda, żeń-szeń, rumianek i mięta, pochodzą z różnych roślin, co oznacza, że ​​mają swoje unikalne właściwości i korzyści zdrowotne. Od 2737 roku p.n.e., kiedy to, jak głosi chińska legenda, liście z wiszącej rośliny Camellia sinensis wpadły do ​​kubka wrzącej wody cesarza Shennonga, herbata została doceniona przez kultury na całym świecie za zdolność łagodzenia, przywracania i odświeżania. Herbata jest chwalona za szereg potencjalnych korzyści zdrowotnych – od zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe i choroby serca do poprawy zdrowia jamy ustnej i zwiększenia utraty wagi.

Herbata a zdrowie serca

Najsilniejsze dowody naukowe na zbawienne działanie herbaty, związane są ze zdrowiem serca; przyczyniają się do tego właściwości antyoksydacyjne tego napoju. Przeprowadzono badania, które dotyczyły związku spożycia czarnej herbaty i zdrowia serca: odnotowano zmniejszoną częstość występowania zawału serca, podczas gdy picie zielonej herbaty wiązało się z niższym poziomem cholesterolu całkowitego, LDL i triglicerydów oraz wyższym poziomem HDL („dobrego” cholesterolu).

Czy herbata może zapobiegać rakowi?

Wsparcie dla profilaktyki przeciwnowotworowej herbaty jest mniej przekonujące. Sugeruje się, że związki polifenolowe – szczególnie katechiny – w herbacie mogą odgrywać rolę w zapobieganiu nowotworom. Jednak wyniki badań dotyczące czarnej herbaty i różnych rodzajów nowotworów były bardzo ograniczone lub sprzeczne.

Herbata a zdrowie zębów

W 2010 r. japońscy badacze stwierdzili, że co najmniej jedna filiżanka zielonej herbaty dziennie wiązała się ze znacznie zmniejszonymi szansami na utratę zębów. Inne badania sugerują, że herbata może obniżać pH powierzchni zębów, hamując wzrost bakterii przyzębia. Bardziej prawdopodobną przyczyną antykarinogennego działania herbaty jest zawartość fluoru. Herbata zwykle parzona jest fluorkowaną wodą, a roślina herbaty naturalnie gromadzi fluor z gleby.

Herbata a utrata wagi

Dowody na działanie herbaty jako środka wspomagającego odchudzanie opierają się głównie na badaniach wykorzystujących wyciągi z herbaty (galusan epigalokatechiny i inne polifenole i kofeina). Wyniki te mogą nie mieć bezpośredniego zastosowania do parzonej herbaty spożywanej w normalnych ilościach.

Herbata i kofeina

Zawartość kofeiny w herbacie zmienia się w zależności od rodzaju użytej herbaty i sposobu parzenia. Typowe poziomy dla herbaty to mniej niż połowa kofeiny z kawy, w zakresie od 20 do 90 miligramów na filiżankę napoju (w porównaniu do 50 do 120 miligramów w kawie).

A ty, jak często pijesz herbatę – i jaką? :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *