Światowy Dzień Wody – sprawdź, co tak naprawdę wiesz o wodzie

Teorii dotyczących picia wody jest naprawdę wiele. Często słyszymy, że powinniśmy wypijać przynajmniej litr wody dziennie, zaś inne źródła podają, że dwa litry to optymalna ilość płynów. Pojawia się również pytanie, która woda jest tak naprawdę lepsza i zdrowsza? Mineralna czy źródlana? Gazowana czy niegazowana?

Zacznijmy od fundamentalnej wartości wody – daje życie. Bez wody nie przeżyłaby żadna roślina, żadne drzewo, ani tym bardziej człowiek. Nasz organizm w około 60% składa się z wody – aby mógł pracować prawidłowo, niezbędna jest homeostaza (równowaga). Dlatego powinniśmy zachowywać odpowiedni bilans wodny w organizmie. Ponadto, woda odpowiada za transport, to w niej rozpuszcza się większość substancji odżywczych; w osoczu krwi, odpowiadającemu m.in. za utrzymywanie stałej temperatury ciała, około 90% to woda.

W takim razie ile wody powinniśmy pić?

Uogólniając, najbardziej optymalna dla organizmu ilość płynów to 2-2,5l dziennie. Musimy przy tym pamiętać, że źródło wody to nie tylko napoje. Nasz organizm pobiera wodę z pokarmów oraz procesów metabolicznych. Na szczęście możemy obliczyć indywidualne zapotrzebowanie na wodę. Można wykorzystać do tego bardzo prosty wzór: 1 kg masy to około 30ml  zapotrzebowania na płyny.

Przykładowe użycie wzoru dla osoby ważącej 50kg:

50 x 30 = 1 500, czyli 1,5l płynów dziennie

Źródłem wody są wszystkie płyny (i pokarmy), które spożywamy, m.in.: herbata, kawa, woda mineralna/źródlana, soki itp.

Jaką wodę wybrać?

Zarówno wody mineralne, jak i źródlane, pozyskiwane są ze studni lub innego rodzaju zasobów podziemnych. Jakie to ma dla nas znaczenie? Dzięki temu woda nie jest wystawiona na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych. Producent wody, dbający o jej jakość, powinien stworzyć odpowiednie warunki wydobywania i przelewania wody. Im bliżej źródła, tym lepiej – dzięki temu woda zachowuje swój naturalny skład mineralny.

Pojęcie „woda mineralna” pojawiło się po raz pierwszy w 1912r. i dotyczyło wód, zawierających powyżej 1000mg/dm3 rozpuszczonych składników mineralnych. Obecnie nazwa ta nie ma nic wspólnego z limitami owych składników, a z jej pochodzeniem. Oznacza to, że pojęcie „mineralna” dotyczy wszystkich wód wydobywanych z podziemi.

W zależności od tego, z jakim producentem wody mamy do czynienia, skład minerałów będzie się różnić. Na rynku dostępne są wody o obniżonej zawartości sodu lub podwyższonej zawartości magnezu czy wapnia. Musimy pamiętać, że wysoko zmineralizowane wody nie będą odpowiednie dla każdego i nie nadają się do wypijania ich w dużych dawkach.

Wody źródlane charakteryzują się z reguły niższą zawartością składników mineralnych (między 200 a 500mg/dm3). Ma to swoje plusy i minusy. Dzięki tak niskiej zawartości minerałów, po wody źródlane może sięgać praktycznie każdy i w dowolnej ilości. Wody źródlane polecane są także zwierzętom, podczas gdy mineralne mogą im nawet zaszkodzić.

Co kryje się pod pojęciem „zdrowej wody”?

Na przestrzeni lat kreował się mit, jakoby jedna woda była zdrowsza od drugiej. Tak naprawdę nie zdajemy sobie sprawy z tego, że producenci wody muszą spełnić naprawdę rygorystyczne warunki, aby dopuścić ją do sprzedaży. Oznacza to, że każda woda jest zdrowa.

Różnica polega na tym, że woda mineralna może posłużyć jako dodatkowe uzupełnienie diety – wzbogacając nasz organizm o wspomniany już magnez czy wapń, podczas gdy podstawowym celem wody źródlanej jest nawodnienie naszego organizmu i zachowanie równowagi – odpowiedniego bilansu wodnego.

Czy woda gazowana jest równie zdrowa?

Woda gazowana jest tak samo zdrowa, jak niegazowana. Obecność gazu zdecydowanie poprawia jej trwałość, ponieważ zawarty w wodzie dwutlenek węgla działa antybakteryjnie. Należy jednak pamiętać, że każdą butelkę po otwarciu powinniśmy wypić w ciągu 24 godzin. Z wody gazowanej powinny zrezygnować kobiety w ciąży, dzieci oraz osoby z problemami gastrycznymi lub cierpiące na różne dolegliwości związane z gardłem i krtanią. Trzeba wziąć pod uwagę, że obecny w wodzie gaz może powodować wzdęcia lub uczucie dyskomfortu, zwłaszcza, gdy woda gazowana wypijana jest w dużych ilościach.

Dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu jest naprawdę istotną kwestią. Woda pomaga usuwać toksyny z organizmu, poprawia trawienie, dba o kondycję naszej skóry, a także w dużym stopniu odpowiada za nasze samopoczucie i poziom naszej energii. Dlatego z okazji Światowego Dnia Wody chcemy powiedzieć Wam NA ZDROWIE! 🙂