Czy kawa przyspiesza metabolizm i pomaga zrzucić kilogramy?

Kawa zawiera kofeinę, która jest najczęściej spożywaną substancją psychoaktywną na świecie. Kofeina jest również obecna w większości komercyjnych suplementów spalających tłuszcze – nie bez powodu. Co więcej, jest to jedna z niewielu substancji, które pomagają w mobilizacji tłuszczów z tkanki tłuszczowej i zwiększają metabolizm. Ale czy kawa naprawdę pomaga schudnąć?

Kawa zawiera środki pobudzające

Wiele biologicznie aktywnych substancji zawartych w ziarnach kawy trafia do końcowego napoju. Kilka z nich może wpływać na metabolizm:

  • Kofeina: główny stymulant w kawie.
  • Teobromina: główny stymulant w kakao; również w mniejszych ilościach w kawie.
  • Teofilina: kolejny środek pobudzający występujący zarówno w kakao, jak i kawie; był stosowany w leczeniu astmy.
  • Kwas chlorogenowy: jeden z głównych biologicznie aktywnych związków w kawie; może pomóc spowolnić wchłanianie węglowodanów.

Najważniejszą z nich jest kofeina, która jest bardzo silna i została dokładnie przebadana. Kofeina działa poprzez blokowanie hamującego neuroprzekaźnika zwanego adenozyną. Blokując adenozynę, kofeina zwiększa wypalanie neuronów i uwalnianie neuroprzekaźników, takich jak dopamina i norepinefryna. To z kolei sprawia, że ​​czujesz się bardziej pobudzony i przytomny. W ten sposób kawa pomaga utrzymać aktywność. W rzeczywistości może poprawić wydajność ćwiczeń średnio o 11-12%.

Kawa może pomóc zmobilizować tłuszcz z tkanki tłuszczowej

Kofeina pobudza układ nerwowy, który wysyła bezpośrednie sygnały do ​​komórek tłuszczowych, „mówiąc im”, aby rozbić tłuszcz. Czyni to poprzez zwiększenie stężenia we krwi hormonu adrenaliny. Epinefryna, znana również jako adrenalina, przenika przez twoją krew do tkanki tłuszczowej, sygnalizując, że rozkładają tłuszcze i uwalniają je do krwi. Oczywiście, uwalnianie kwasów tłuszczowych do krwi nie pomaga stracić tłuszczu, chyba że spalasz więcej kalorii niż zużywasz przez dietę. Ten stan jest znany jako ujemny bilans energetyczny. Możesz osiągnąć ujemny bilans energetyczny, jedząc mniej lub wykonując więcej ćwiczeń. Inną uzupełniającą strategią jest przyjmowanie suplementów spalających tłuszcze, takich jak kofeina.

Kawa może zwiększyć metabolizm

Tempo, w jakim spalasz kalorie w spoczynku, nazywa się spoczynkowym tempem metabolizmu (RMR). Im wyższy wskaźnik metabolizmu, tym łatwiej schudnąć i tym więcej można jeść bez przybierania na wadze. Badania pokazują, że kofeina może zwiększyć RMR o 3-11%, a większe dawki dają większy efekt. Co ciekawe, większość wzrostu metabolizmu jest spowodowana wzrostem spalania tłuszczu. Niestety efekt jest mniej wyraźny u osób otyłych. Jedno z badań wykazało, że kofeina zwiększała spalanie tłuszczu aż o 29% u osób szczupłych, podczas gdy wzrost wynosił tylko około 10% u osób otyłych. Efekt wydaje się również zmniejszać wraz z wiekiem i jest większy u młodszych osób.

Kawa i utrata wagi w długim okresie

Jest jedno główne zastrzeżenie: ludzie stają się odporni na działanie kofeiny. W krótkim czasie kofeina może zwiększyć tempo metabolizmu i zwiększyć spalanie tłuszczu, ale po pewnym czasie ludzie wyrabiają sobie tolerancję i właściwości kawy przestają działać. Ale nawet jeśli kawa nie sprawi, że spalisz więcej kalorii w dłuższej perspektywie, nadal istnieje możliwość, że stępi apetyt i pomoże ci jeść mniej.

Podsumowanie

Chociaż kofeina może przyspieszyć twój metabolizm w krótkim czasie, efekt ten jest osłabiony przez długotrwałe pijących kawę ze względu na uodpornienie się na właściwości kawy. Jeśli interesujesz się piciem kawy ze względu na utratę tłuszczu, najlepiej spożywać ją cyklicznie, aby zapobiec narastaniu tolerancji. Być może najlepsze są cykle dwutygodniowe – przez 14 dni pijesz kawę, po czym przez kolejne 14 ją odstawiasz.  Oczywiście istnieje wiele innych ważnych powodów, aby napić się kawy, w tym fakt, że kawa jest jednym z największych źródeł przeciwutleniaczy w diecie. Pamiętaj, ze jeśli starasz się schudnąc, powinieneś pić kawę bez cukru!